2013. július 14., vasárnap

A bosszúálló vándor éneke

I. Nincs házam
Van hazám
Otthonom a nap és éj határa.
Kerítésem a tágas tér hátára
Szögelem. Mert én vagyok az erdőkben a kántor
A bosszúálló vándor.

II. Nem azt állitom, hogy ez a sorsom,
Az ember társas lény;
Én nem ezt választom.
Ez jutott. Egy éltet csak: a remény,

III. Farkasok dala,
Dombok oldala,
Patak partja,
A természet akarattya.

IV. Utam során találkoztam
Prófétával, zarándokkal
Mindet követem, így egyiket sem
A szilárd eszméket elijesztem.

V. Mert vándor vagyok, az erdők dalnoka
És ez a szent feladatom azóta,
Hogy megszülettem, s felnőttem
Teljes emberré fejlődtem.

VI. Őrangyal vagyok. Védem az Életet
Sötétben harcolok, hogy mentsem a fényeket:
Oda vágyok; ki a szabadba
De belenyugszok az akaratba
Miszerint nekem ITT kell legyek:
Őrizni a legősibb kincseket
Védeni az áldott bilincseket
Melyek minden embernek kellenek.

VII. Szerencsét ád és erőt
Minden feletti hatalmat
Ha bejárok erdőt-mezőt
Megragadva az alkamat

VIII. Hogy a telihold fénye
És
Az összes bogár képe
Egyesül
Egy marék akaratban
Ezt
Éneklem dalaimban.

IX. Enyhe szél, halk,távoli zizegés
Néha nincs jobb, mint egy kis pihenés
A csillagos ég alá kiülni
És érzékszerveinkkel figyelni
A megláthatatlant
A meghallhatatlant
A megfoghatalant...
Az érzékelhetetlent
Az értelmezhetetlent.

X. Ez vagyok én. Vándor, egyszerű lélek
Nem boldogságban; Nyugalomban élek
És így semmitől nem félek
Mert nincs házam,
De van hazám.

2 megjegyzés:

  1. Kedves Salvus R,
    A versedből leginkább egy lázadó,középkori férfit képzeltem magam elé,aki balladáját mutatja be nekünk.Az első versszak egy kicsit Petőfi verseire hasonlított és nem tudom,hogy milyen szemszögből nézem,de csak az ő hazafias verseire emlékeztetnek a sorok.Talán azért,mert ő is egy lázadó típus volt,talán a hatás miatt,nem tudom.
    A második egy régies stílusú versnek a hangulatát vette fel,ugyanis betartottad a rímképleteket,meg a hangulata is hasonlít hozzájuk.Mellesleg,a kép,amely mellettük szerepel tökéletesen ilusztrálja a versnek az összetételét,szóval nagyon jól kiválasztottad.
    A harmadik szakasz kicsit értelme veszett volt,legalábbis nekem megszűnt egy kis ideig az atmoszféra,ami a másik két szakasznál kialakult,viszont ez nem azt jelenti,hogy nem tetszett,csak azt,hogy kicsit érdekes.
    A negyedi szakaszból ezt a két sort nem tudtam mire értelmezi:"Mindet követem, így egyiket sem
    A szilárd eszméket elijesztem.",különben szép volt.
    Az ötödik szakasz volt a kedvencem.Tényeket állapított meg és egy határozott külsőt öltött előttem a vándor.Erre minimum bociszemeket meresztettem.
    Az utánna következők pedig lágy dallamot sugaltak,olyan mély pontot értek el.Szóval,összeségében az egész vers harmónikusan van összeállítva,a képek jók,a sorok megfelelnek.
    Kis megjegyzésként megemlíteném,hogy nagyon tetszik a rímek váltakozása.Nem egy rímképletet használsz végig,inkább az a félrím,párosrím,bokorrím keveredése adja meg az egész verset.Ráadásul,egy igen kemény költőnek képzellek el,kis Petőfi,Arany és Ady beűtéssel,csak hogy te a rideg valóságot állapítod meg.Furcsa,hogy általában azokat a verseket értékelem a legjobban,amelyek metafóráktól,hasonlatoktól,művészi jelzőktől és kecsegtető kifejezésektől hemzsegnek,hiszen egy olyan hatást váltanak ki belőlem,amelyet leírni nem vagyok képes.A te verseid ezzel ellentétben realisták és egy más milyen nézőpontot adnak az olvasónak a költészettel szemben.Ez így tökéletes.Szerintem egy szép napon remek költő lesz belőled.Talán még a leghíresebbek egyike is.:)

    csóközön.Lina

    VálaszTörlés
  2. Kedves Lina!
    Igyekszek választ adni kérdésedre. A Petőfis-beütés lehetséges, ugyanis a Balaton-partja mellett, egy erdősáv határában született meg ez a vers, a csillagos ég alatt. Mivel az általad felsorolt költőknél is nagy szerepet játszott a természeti metafora, így elképzelhető, sőt, értelmezésed szerint biztosan van párhuzam.
    A harmadik szakaszban azok a a tájak vannak felsorolva, amiken ez a bosszúálló vándor keresztülhaladt utazásai és magánya során, illetve belerejtettem a jelenlegi tartózkodási helyét is.
    Az említett két sor a negyedik szakaszban a következőkre utal: minden emberi társadalom, korszak bizonyos alapeszmények köré épülnek. Gondolj csak a reneszánszra, a barokkra, a klasszicizmusra, vagy akár a XX. század "minden egész eltörött" alapjelszavára. A vándor a Bibliától kezdve, mindezeken keresztül a pogányságig, és azon is túl követi ezeket az eszméket, de egyikben se hisz feltétlenül. Ezzel is az egyén fontosságát akartam kihangsúlyozni. A vándor speciel egy olyan filozófiában hisz, amely kicsit a keresztény- és a pogány kultúrkör keveréke, ez a további versszakokból kiderül. Mindenki ezeken az elveken született, élt, de a végső, érett eszmét az egyén alakítja csak ki magának, hiába van minden kornak saját stílusirányzata, teszem azt.

    Az erdő, a természet végül is a legharmonikusabb dolog szerintem ezen a világon, így, ennek fényében szerkesztettem meg versemet:)

    Viszont azon a dolgon csodálkozok is- meg nem is, hogy realista költőnek tartasz, de van benne valami. Nem a jelzőkkel, nem hasonlatokkal, szimbólumokkal, hanem egyszerű szavakkal szeretnék hatni az ember legfontosabb "érzékszervére", ez pedig a lélek. Teljes szívemből örülök hogy megláttad verseimben a szépet, hidd el, a tieid legalább ennyire jók, és ha belőlem Ady-szintű költő lesz (nagyon feltételes mód), akkor téged shakespeare-szinten emlegetnek majd:) A más szemszögből való beállítást meg külön örülök hogy észrevetted, mert verseim 90%a erre a témára épülnek fel, hogy minden csak nézőpont, egyén kérdése.
    Puszi:) Salvus Rexomber

    VálaszTörlés